CHODÍM SE NA JEVIŠTĚ NĚCO DOZVĚDĚT




Když jdete na rozhovor
s Jaroslavem Duškem, čekáte vodopád slovních hříček, dvojsmyslů a bodrého intelektuálního humoru. Marně.
V lidové jídelně naproti Divadlu Archa si objednal česnečku a brokolicový salát a během své obědovečeře se zvolna
rozpovídal o vlastní minulosti, kvantové fyzice, politice, vědcích, vesmíru a kolektivní mysli. Venku mrzlo a v Arše se připravovala scéna na předvánoční "two-men show" poslední v roce 2001. Jaroslav Dušek mluvil klidně, vyrovnaně. Stále stejně bystrý, lingvisticky obratný, přemýšlivý
a trochu tajemný. Stejně jako na scéně. Jen s tím rozdílem, že při rozhovoru vás nechce ...(tady se ztratil konec věty).





Divadlu Vizita bylo v loňském roce dvacet let. To je dlouhá doba. Jak se od té doby změnilo vaše chápání divadla i samotná koncepce Vizity?

Vizitu jsme s Honzou Bornou založili z obdivu k jednoduchému divadlu, které v té době reprezentovalo Nedivadlo Ivana Vyskočila, a lišilo se tím, že bylo vyprávěné. Potkávati jsme se s Bornou na filosofické fakultě a zpětně jsme zjistili, že se známe i jako diváci od Vyskočila a že se nám tento druh divadla líbí. Oba jsme navíc dělali divadlo už na gymnáziu, oba jsme - neúspěšně - dělali zkoušky na DAMU na herectví. Pořád jsme se potkávali, až jsme něco začali zkoušet společně. Původní princip Vizity je takový, že herec nemá stabilní roli, ale má příběh, děj nebo situaci: Byli jsme dva a k tomu jsme vždy pozvali nějakého muzikanta - ať už to byl Vašek Koubek, Pavel Steidl, který v současnosti žije v Holandsku, Martin Smolka, Martin Zbrožek nebo Mirek Honzák. Ten základní princip autorského divadla, tedy to, že soubor nemá režiséra, a že vše režírují pouze ti, kteří hrají, zůstává až dodnes stále stejný.

Od začátku jste čistě improvizovali?

Ne. Několik prvních let jsme, ať už s Honzou Bornou, s Oldou Kužílkem či s Radomilem Uhlířem, vždy znali alespoň kostru, syžet a něco k čemu to mělo dospět. Nikdy ale nebyly předem rozdělené role. Definitivní zlom nastal někdy v květnu šestaosmdesátého, tehdy jsem s Martinem Zbrožkem začal hrát čisté improvizace.

Tohle je věc, která asi každému vrtá hlavou. Vy opravdu nevíte ani v náznacích, kam by představení mělo spět? Jakých témat se dotýkat? Minimálně přestávka přece svádí k tomu, abyste se podle reakcí diváků v sále domluvili na dalším průběhu...

Nic není předem dáno. Ani kostra, ani body, ani konec. Nic. Scéna je nějak nasvícená, povalujou se na ní nějaké rekvizity, které jsme ten den někde posbírali. My sami se ale nijak nedomlouváme. Vycházíme z toho, že se to všechno odehrává přímo před diváky. Myslím, že je zároveň důležité, do jaké míry se zachová určitá otevřenost - jak u aktérů, tak u publika, a do jaké míry se sejdou lidé podobných zájmů.

S takto pojatou koncepcí divadla jste museli mít za komunistického režimu spoustu problémů..

(kulišácky si usměje) Zpočátku jsme měli zřizovatele za Prahou, v Dolních Břežanech, byla jím jistá Jitka Žežulíková. Na Praze Západ byl navíc osvícený inspektor kultury, jmenoval se Otomar Dvořák (ani nevím, co ten Ota dneska dělá!) a ten to tak jako vždycky povolil... Hráli jsme všude možně a někdy i patnáctkrát do měsíce. Na tři strany jsme napsali takový jakoby scénář, on na to dal nějaké razítko a hrálo se. Změna nastala, když jsme se dostali pod PKS, kde jsme museli dělat přehrávky. Hraní nám povolil pražský inspektor kultury, kterému jsem odevzdal několi­kastránkový elaborát o tom, co Vizita je, jak to asi může vypadat. Byly tam naprosto nesmyslné ukázky dialogů, na základě kterých nám nakonec to velké kulaté razítko dal. Je to zvláštní, ale po celou dobu komunismu jsme měli naše divadlo oficiálně povoleno.

Změnila se situace nějak po revoluci? Chodí na vás například jiní diváci než před tím?

No, změnilo se toho hodně. Můj herecký partner Martin Zbrožek v září 1989 emigroval a já jsem začal hrát pouze s multiinstrumentalistou Alanem Vitoušem: Najednou jsem všechny role musel hrát sám.

Je pro vás hraní v jednom těžší?

Těžší to není, jenom je to něco úplně jiného. Já jsem to zkrátka bral tak, jak to bylo, jak to osud přinesl. Původně jsem myslel, že tak nebudu moci hrát, že to nepůjde a nakonec jsme tak s Alanem hráli osm let. Martin se sice mezitím vrátil, ale pravidelně vystupovat jsme začali až před dvěma lety. Mezi tím bylo ještě dvouleté období s Pjérem Lášézem. On byl stejně víc v pozici hudebníka a komentátora, než herce. Vždycky mě to ale bavilo, každá konstelace mi přišla v něčem zajímavá, odlišná od té předchozí. Opravdu nevím, co je lepší. Nedokážu to posoudit.

Dá se nějak popsat vaše publikum?

To je opravdu těžké posoudit. Jak se to sejde... Jeden den přijdou samí mladí lidé; kterým je mezi osmnácti a dvaadvaceti lety, všichni jsou v černém a většina z nich má brýle. Druhý den sedí v hledišti samá střední generace. A ted' nevíte, jestli je to náhoda, nebo jestli se mezi sebou domluvili...

Nemáte nic připraveno, vše vytváříte přímo před diváky. Není to příliš riskantní? Určitě se občas stane, že to nevyjde...

Mě to baví, i když se nedaří. Asi to zní divně, ale já nemám touhu za každou cenu uspět. Chodím se na jeviště něco dozvědět. A co to vůbec je podařené-nepodařené? Záleží na tom, z jakého hlediska a jakýma očima se na to díváte. Ty takzvané prohry nebo nezdary mohou být v něčem mnohem přínosnější a poučnější než ty takzvané úspěchy. Mě na divadle spíše než umění zajímá jeho neopakovatelnost, jeho živý proud.

Dokázal byste si sebe sama představit jako herce se stálou rolí, kterou hraje třeba desetkrát do měsíce po dva tři roky?

Dokážu si to představit, ale asi bych to nedělal. Tomáš Vorel mi vyhrožuje, že bude dělat muzikál podle filmu Kouř a chce, aby tam hráli ti samí lidé. Do toho bych, třeba na půl roku, šel. Ale zatím není nic jasného.

Na DAMU jste se dostal až napotřetí. Stejně jste pak studium nedokončil...

Na první dva pokusy mě nevzali zcela právem, potom jsem byl přijat na dálkové studium. Nemám pocit, že bych byl o něco ochuzen. Cítil jsem, že se na tu školu nehodím, vždyť oni sami mi říkali: „My tady autorské herectví neučíme... " Nejvíc jsem učil od Ivana Vyskočila tím, že jsem se na něj chodil dívat.

Sám jste pak učil na Ježkově konzervatoři.

Ano, třináct let. V roce 1987 jsem se stal asistentem Ivana Vyskočila, on o dva roky později odešel na DAMU a já se na konzervatoři stal vedoucím dramatického oddělení.

Uchytil se v branži či v jiné umělecké oblasti někdo z vašich studentů?

Jiří Macháček, ten je asi takový nejuchycenější. Zuzana Dražilová, která je dnes v Sunfilmu, Renata Bulvová, která rozvěšuje po metru ty básničky, Katka Hajná hrála v Pasti, pasti, pastičky... Jo, a Ester Kočičková, která tvrdohlavě šlape svou cestou. A Nataša Burger, která žije v Lublani a natočila se svým manželem Janezem Burgerem skvělý film Volnoběh, Evička Dosedělová a Nika Nováková, které ted' hrají v Arše ve hře Marné tázání nebes. A Kamil Švejda, Lída Hroudová, Vlaďka Kužílková, Tomáš Pospíšil, Tomáš Havlík, Libor Olšaník a Olga Zvolánková, kteří teď hrají Carriérovu Terasu. A Katka Oujezdská, která se velmi schopně pohybuje v oblasti filmu. A Míla Doležal. Snad jsem na nikoho nezapomněl... Byla to dobrá partička!

S některými z nich jste potom zakládal Rádio MAMA a Limonádového Joea...

Na Rádiu MAMA to byl kromě dalších lidí Jirka Macháček a jeho spolužačka Máša Vrbová-Běhalová: A na tom druhém, tam to bylo stejné, později přišla Ester Kočičková.

To musely být zlaté časy...

Abych se přiznal, já na to moc nevzpomínám. Na nějaké fóry, pořady nebo šťastné momenty si vzpomenu, ale není to nijak intenzivní, a už vůbec ne nostalgie.

Ve filmu už hrajete řadu let, ale proslavil jste se až rolí učitele Mašlaně v Hřebejkových Pelíškách...

Asi to tak je.

Myslíte, že jste tím tak trochu pomohl i Vizitě, že na vás teď chodí více lidí?

Nedovedu to posoudit a hlavně - nezkoumám to. Věřím tomu, že některé typy diváků jsou po těch filmech zvědaví a jdou se podívat, ale my nemáme žádné kampaně nebo něco takového...

Pelíšky se odehrávají v době vašeho mládí, vy v nich však ztvárňujete postavu průměrného, snaživého a především uvědomělého straníka a soudruha učitele ve středních letech. Do jaké role by vaše tehdejší mladické pocity a názory nejlépe pasovaly?

Tam taková role není. Ale na dětství jako takové mám vzpomínky velmi krásné, kdybych ale měl opravdu říci všechno, co chci, bylo by to velmi dlouhé.

Docela se divím, že jste s vašimi improvizačními schopnostmi ještě nedostal nabídku na pořad typu Natoč to nebo Chcete být milionářem...

Samozřejmě, že mě někdo občas s něčím osloví, a přestože se mi to příčí takto do novin říkat, některé z těch pořadů jsem odmítl. Ale které, o tom opravdu nechci hovořit.

Začal jste na České televizi moderovat pořad Přesčas. Jak se vám to líbí?

Líbí. Především z toho důvodu, že je to celé naživo. A také proto, že tam mám vždy jen jednoho hosta, mohu se tedy soustředit pouze na ten rozhovor. Snažím se povídat si s ním naprosto normálně, poslouchat, co říká, a reagovat na to. Rád si s lidmi povídám, rád se s nimi setkávám. A tady mám možnost potkat osobnosti, které bych třeba jinak nepotkal.

Jaký typ pořadu byste si ještě rád zkusil? Moderoval jste už studentské Prology, mystifikační Dokoláč, úspěšně jste uváděl předávání Českého Iva...

Kdybych si mohl vybrat, šlo by o pořad s vědci, čímž mám na mysli jakékoli myslivé lidi, z různých zvláštních oborů. Zajímalo by mě; jak právě vypadá špička jejich oboru, jak vypadá třeba kvantová fyzika, co je momentálně za objev, která nejzáhadnější částice se v současnosti pohybuje vesmírem... Zajímali by mě biologové se svou teorií vzniku života. Zajímal by mě pohyb objektivního poznání, který se neustále mění. A dělal bych to hlavně proto, že televize je už úplně plná zábavy a že pořady tohoto typu v ní naprosto chybí! Myslím, že by se nic nestalo, kdyby se v ní čas od času něco takového objevilo. ..

S Alanem Vitoušem jste vystupoval ve Švédsku, v Egyptě, v Belgii. Jak přijímají váš humor cizinci?

Je to velmi zvláštní, ale skoro všechna naše představení dopadla dobře.

V jakých jazycích hrajete?

V umělých, aby to bylo spravedlivé, aby tomu nerozuměl nikdo. Nebo v takové basic english, jindy zase česky a v hledišti sedí někdo, kdo to překládá. A abych nezapomněl, s Lašézem jsme hráli ve Washingtonu a v New Yorku před studenty herectví. Bál jsem se, co osmnáctileiým Američanům nějací páprdové z Evropy mohou říct, bál jsem se, že to bude oboustranné trápení, ale nakonec bylo narváno a studenti dokonce navrhovali; abychom tam zůstali učit. Ale možná jsem jen špatně rozuměl jejich divné angličtině...

Zůstal byste tam?

Ani ve snu by mě nenapadlo, že pokud bych v Brooklynu někdy učil, že by to bylo na více než půl roku. Ale na tuto krátkou dobu by mě to rozhodně zajímalo.

Plánujete další výpravy do zahraničí?

Nemáme žádnou agenturu, někoho, kdo by se o nás staral, takže nic neplánuju. Ale kdyby nás někdo někam pozval, pojedeme.

Nepřemýšlel jste někdy o tom, že byste se věnoval politice?

Pro mě je politika úplně cizí oblast, moc vám toho o politice tedy neřeknu. Pozoruji to pouze z lidského hlediska, pozoruji, co na mě z jednotlivých lidí vane. Celý systém souboje a soutěžení, který existuje v erbu evropského přístupu, mi však přijde něčím divný, není to můj svět. Líbí se mi některé věci, které mají například Indiáni. Ti každou zkušenost vždy sdílí společně, takže pokud se někdo něco naučí nebo dozví, tak to hned předá těm druhým. U nás je tomu naopak. My tady adorujeme autorská práva, jsme schopni se kvůli nim soudit, což mi přijde absurdní. Věřím v to, že lidská bytost je bytostí kolektivní, pospolitou. Věřím na totální prostoupenost vesmíru - na prostoupenost absolutní, prokondenzovanou, prokompostovanou, prohnojenou skrz naskrz. Bohorovné lidské snažení mě ničím neinspiruje a politici jsou pro mě osobně velice zvláštní sortou lidí. Jsou to takoví mimozemšťani a jejich svět je pro mě naprosto odlišný vesmír. Pořád spolu soutěží, plánují kampaně, bojují o voIiče... Jakoukoli snahou, jak praví Krišnamurtí, se bolest myšlení jenom zvětšuje, neboť myšlení není nikdy schopno myslet celek, ale pouze jeho část. Už tím vzniká spor, protože vydělením z celku vzniká nedokonalost, která přiláká polemiku. A politická sorta nejenom, že bere kousek, ale ona ho chce i opanovat, majetnicky s ním operuje, čímž vzniká jakási nezdravá situace..."

Co s tím?

Já mám řešení pouze pro sebe, nevím, jak ho předat ostatním - mesiášství se mě zatím nechopilo. Ale myslím si, že hlavní cesta je především nalezení vnitřního klidu. Je to moment, který je potřeba pěstovat. Což je náročné. Psychicky, časově, lidé byli vždy líní o něco takového se pokoušet... Je to možné, ale nemůžete opominout; jak mocnou silou se primitivní část naší bytosti hlásí o svá práva. Tím mám na mysli třeba piercing, tetování, drogy a další rituály. Pro spoustu.lidí jsou tyto věci nepochopitelné a myslí si, že těm lidem přeskočilo, když si nechávají proděravět tělo. Přitom jde pouze o jasnou touhu kolektivní bytosti rozšířit své vědomí, o touhu dostat se z toho uzavřeného stereotypu, protože je přetížená technologií uchváceným rozumem a mocenským bojem. Hledá tedy protiváhu v takových excesech, které jsou zdánlivě přemrštěné nebo nesrozumitelné a cestou, která v někom vzbuzuje strach nebo odpor... Ale rozhodně vše v životě svůj význam nese. A vše je samozřejmě mnohem pestřejší a barvitější, než jsem já tady schopen říct...

Možná je vás na herce škoda...

Nemyslím si, že budu pořád herec, nějaká změna určitě nastane. Existují kmeny, jejichž členové to také mají tak, že jednu oblast lidské činnosti opustí a získají nové jméno. Podle toho, co zrovna dělají, jsou „strážci snů", „vykladači příběhů", „výrobci nástrojů"... Nevím, co bude, ale nějaká změna nastat musí. A docela se na ni těším.

Teď budete asi „vykladač příběhů". Co byste chtěl zkusit dál?

Nechám se překvapit.



text: Barbora Gregorová
foto: Archiv Divadla Archa
(Nový Prostor, č. 78, 14. ledna 2002, s. 8-10)
Aktualizace: 10.2.2001
zpět k článkům z tisku